Aanbod

De HB-specialist voor ouders, kind & school

direct Naar mijn aanbod


Deze onderdelen vormen de basis:

1:  Vertaalslag naar wat nu?

Bij kinderen in groep 3 t/m groep 8  kan ik een didactisch onderzoek afnemen, ofwel in kaart brengen waar de overcapaciteit om de hoek komt kijken en waar het kind gewoon lekker mee kan in de klas. Voor de kinderen uit het voortgezet onderwijs heb ik een andere manier om in kaart te brengen wat zij nodig hebben. 


Een hoog IQ (al dan niet aangetoond) geeft je kind wel een etiket, maar je weet nog niets over wat je kunt aanbieden om meer uitdaging te bieden, zodat je voorkomt dat je kind zich verveelt, lastig wordt, de interesse verliest of stilstaat in zijn of haar ontwikkeling. Juist HB-kinderen hebben iets anders nodig: verrijking, nieuwe dingen, uitdaging én inzicht in hoe hun brein werkt en hoe ze daarmee omgaan.


2:  Advies aan ouders en leerkracht

Mijn bevindingen geven de vertaalslag naar maatwerk: wat kan er extra worden aangeboden en wie vult dat in en gaat dat betalen? Ik ondersteun de ouders in de terugkoppeling naar het onderwijsteam met mijn verslag als quick start om in actie te komen.   


Nu het concreet is, is er vaak veel meer mogelijk. Leerkrachten kunnen immers ook niet overal alles van weten, hoe graag ze ook zouden willen. En voor ouders is er soms een vergoeding mogelijk waarbij we de begeleiding, waar nodig, al particulier kunnen opstarten. Ze groeien al snel genoeg, laten we geen tijd verspillen. 


3:  Begeleiding en coaching kind


Desgewenst begeleid ik zelf de kinderen. De leerlingen kunnen met of zonder hun ouders bij mij thuis komen, lekker informeel aan de keukentafel in een huiselijke omgeving. Thema's die aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld: het zelfbeeld, perfectionisme, faalangst, vertrouwen, executieve vaardigheden en omgaan met hooggevoeligheid.
Waar mogelijk spreek ik met scholieren op hun school af en anders zijn zij ook bij mij welkom. We gaan meteen aan de gang met hun huiswerk en vaardigheden, en ondertussen ontstaan de gesprekken waarin ik coach op meer emotionele aspecten: hoe ga je om met je 'anders zijn', hoe blijf je gemotiveerd, hoe zie je de toekomst? 


In zes weken kan er veel gebeuren, soms coach ik een langere periode of vergroten we de tussentijd. Spelenderwijs of al huiswerk makend, komt het kind weer lekker in zijn of haar vel te zitten en dat ga je merken: thuis, op school, in prestaties en gedrag. Waardevol voor de schoolperiode en nog lang daarna!


Ik richt me op:

Kinderen

op de basisschool

Met didactisch onderzoek en aansluitend advies naar de ouders én een terugkoppeling naar het onderwijsteam, maken we helder waar je zo naar verlangt; duidelijkheid in wat jouw kind nodig heeft. Zo komt er snel en gerichte actie!  

Kinderen op

het voortgezet onderwijs

Tieners op de middelbare school kunnen enorm vastlopen als ze ineens ‘ aan de bak’ moeten voor bepaalde vakken, of als ze niet anders willen zijn dan hun klasgenoten. Met 1 op 1 begeleiding krijgen ze inzicht in zichzelf en tools om echt te leren léren.

Leraren

en andere professionals

Voor leerkrachten en andere professionals in de begeleiding ontwikkel ik online programma’s over hoogbegaafdheid bij kinderen en hoe je daarmee omgaat. Op dit moment is de training ‘Waar zijn de meisjes?’ bijna klaar, speciaal voor het basisonderwijs.

Quote van een ouder....

"Gelukkig ben jij in deze regio werkzaam en hadden wij de juiste hulp daardoor 😊, maar niet overal is dat bij de hand."